Lista aktualności
Zapraszamy na zajęcia i spotkania z leśnikami
Zapraszamy na zajęcia i spotkania z leśnikami
Nadleśnictwo zaprasza na zajęcia edukacyjne, warsztaty, spotkania. Nasi pracownicy obok gospodarki leśnej, zadań administracyjnych, wspierają również placówki oświatowe w zakresie nieformalnej edukacji szkolnej. W miarę wolnego czasu proponujemy:
• zajęcia edukacyjne z leśnikiem na ścieżce edukacyjnej Źródła rzeki Gąsawki
oraz najciekawszych obiektach przyrodniczych Nadleśnictwa,
• zajęcia terenowe z leśnikiem w Leśnictwie Szczepanowo i Jeziora z wykorzystaniem izby edukacyjnej w Szczepanowie i fragmentów lasu dostosowanych do tematów zajęć,
• zajęcia edukacyjne z leśnikiem w Leśnictwie Niedźwiedzi Kierz na terenie obiektu Annowo,
w tym prezentacja walorów Nadleśnictwa, zasady ochrony ppoż, ochrona lasów
przed szkodnikami, udostępnienie dla celów turystycznych i edukacyjnych,
• zajęcia terenowe i spotkania z leśnikiem w innych leśnictwach z wykorzystaniem miejscowych atrakcji przyrodniczych (po uzgodnieniu z miejscowym leśniczym),
• spotkania z leśnikiem w placówkach oświatowych, innych instytucjach oraz poza szkołą,
• akcje, imprezy okolicznościowe, festyny, konkursy, spotkania o tematyce ekologicznej,
• ekspozycje przyrodnicze podczas festynów w regionie.
Na podstawie zidentyfikowanych grup docelowych, planuje się realizację następujących tematów edukacyjnych:
PRZEDSZKOLE I SZKOŁA PODSTAWOWA (KLASY I-III)
1) Drzewo mój przyjaciel – zapoznanie z różnorodnością gatunków drzew rosnących
w najbliższym otoczeniu.
2) Leśny savoir-vivre – przybliżenie podstawowych zasad prawidłowego zachowania się w lesie, pomoc w opracowaniu leśnego kodeksu właściwego postępowania.
3) Drugie życie drzewa – zapoznanie z rolą martwego drewna w lesie jako siedliska wielu gatunków roślin i zwierząt.
4) Co w trawie piszczy – zapoznanie z różnorodnością organizmów występujących w ściółce leśnej oraz odkrywanie tajemnic świata roślin.
5) Skrzydlaci przyjaciele – zapoznanie z ptakami naszych lasów i ich rolą w ekosystemie.
6) Jak przygotować się do wizyty w lesie- sprawdź swój plecak.
7) Poznaj las- wykorzystanie zmysłów- zapach, słuch, wzrok, dotyk.
SZKOŁA PODSTAWOWA (KLASY IV-VIII)
1) Rodzime gatunki drzew i krzewów oraz zagrożenie ze strony gatunków inwazyjnych– poznanie cech pozwalających rozróżnić podstawowe gatunki drzew, nauka korzystania
z prostego klucza do oznaczania roślin;
2) Drewno, surowiec odnawialny – zapoznanie z budową pnia, nauka pomiaru wieku drzewa
na podstawie interpretacji przyrostów rocznych, drewno jako surowiec odnawialny, liczne zastosowanie drewna.
3) Jak poradzić sobie w lesie – nauka czytania leśnych oznaczeń.
4) Na łowy – rola łowiectwa w leśnictwie.
5) Jak leśnicy pielęgnują las - omówienie zabiegów pielęgnacyjnych w lesie.
6) Ogień wrogiem lasu – przybliżenie ochrony przeciwpożarowej w lasach.
SZKOŁA PONADPODSTAWOWA
1) Leśne drzewa – o gatunkach rodzimych i obcych, a także roli tych ostatnich w leśnictwie
i gospodarce,
2) Nauka idzie w las – funkcje lasu, zagrożenia środowiska leśnego, formy własności lasów
w Polsce, lesistość regionu i kraju na tle lesistości Europy i świata,
3) Formy ochrony przyrody – zapoznanie z obowiązującymi w Polsce formami ochrony przyrody.
WSZYSTKIE GRUPY WIEKOWE (w tym: RODZINY Z DZIEĆMI, LOKALNA SPOŁECZNOŚĆ, TURYŚCI I REKREACYJNI UŻYTKOWNICY LASÓW, PRACOWNICY INSTYTUCJI PUBLICZNYCH I SŁUŻB MUNDUROWYCH )
1) Od nasionka do drzewa – czyli jak rośnie las.
2) Co leśnik robi w lesie – zapoznanie z różnorodnością obowiązków leśnika, rozdzielenie pojęć leśnik i myśliwy.
3) Co daje nam las – dary lasu i ich rola w życiu człowieka
4) Dla przyrody, dla ludzi – funkcje lasów i ich znaczenie.
5) Pory roku w lesie – jak zmienia się las w ciągu roku.
6) Mój pierwszy zielnik – poznawanie roślin runa leśnego poprzez tworzenie zielnika.
7) Przetrwać zimę – dokarmianie ptaków i innych zwierząt.
8) Zagrożenia dla rodzimej przyrody – prezentacja aktualnych zjawisk zagrażających lasom
i ludziom.
9) Mała retencja nizinna- inwestycja pn. „Nawadnianie obszarów leśnych leśnictw Szczepanowo i Niedźwiedzi Kierz z wykorzystaniem wody z kopalni kruszywa w Wapiennie”